Lidén skrev häromveckan om en dröm  han drömt att vi spelade boll på baksidan av vår tomt i Sjömarken. Minnet säger att just hemma hos oss var platsen där  barn och senare ungdomarna gärna kom.
 
Minns Lidén och Jonas komma med sina motorcyklar bara för att säga hej och  hänga en snabbis. Arbsved var ofta där, liksom Ingemar, Andersson och Olofsson. Och såklart ofta brorsans yngre kompisar.
 
Fotboll var bara en av sporter som utövades på tomten eller i huset. Det var ett par egenpåhittade sporter, det var pingis. När  tv-pucken var på tv tog brorsan och jag fram en grön sopborste och en liten boll  och spelade hockey/bandy i köket. Det var frisbee, bandy utomhus, krocket och boccia. 
 
När jag till slut lärde mig att hålla valansen på en cykel, så hade jag en period när jag  cyklade på gräsmattan som en dåre, låg ner i kurvorna runt träden. Det var sjukt - jag borde aldrig ens klarat att cykla.
 
Bakom tomten låg en skog med en lång backe som ledde ner till vår tomt så där var det pulka och bob och kanske åkte även brorsan utför på skidor där. Längdåkning på tomten, där framför allt brorsan lekte gamla svenska storheter i timmar
 
Pappa? gjorde en höjdhoppställning som vi använde oxh även länghopp och spjutkastning, kulstötning och löpning ingick i en mångkamp som avslutades med start från vårt hus, bort längs vägen, nedför backen vid elskåpet, ner på grusvägen i skogen, förbi grusplanen och upp på vägen o hem till oss igen.
 
Pilkastning 
 
Badminton och minitennis, både på gräset eller vd banorna vid skolan.
 
Var det dåligt väder så spelade vi fotboll inomhus på övervåningen där två halvor av pingsbordet i var sin ända av rummet utgjorde målen. En höjdare var när äldre kusinen Peter hälsade på och var målvakt och så spelade jag mot brorsan eller "Liverpool mot Aston Villa".
 
På sommaren i Dalsland, vid stugan gjorde vi 5 golvhål på  tomten, "lånade" med oss några golfbollar från bangolfen och hela familjen spelade.
 
För lite lugnare tävlingar fanns nintendoturneringar i bla fotboll.
 
Det var fullt ös.

Kommentera

Publiceras ej