Fortfarande väldigt svårt att somna, vibrerandet är enormt och i förrgår somnade jag inte heller förrän halv 4. Då var bara meningen att jag skulle upp klockan 8 för att åka "hem" till Dalsland. Det är första gången på semestern jag är uppe före 12 så gott som. Tufft men jag har ju gjort det i två dessförrinnan så det gick väl. Idag vaknade jag inte förrän 12 igen.
 
Dalsland, med Bror och Mamma. Mamma ville åka upp för att se till föräldrars grav och alla ställen hon vuxit upp i och vid. 
 
Mina bästa minnen är egentligen från Dalsland eftersom vi spenderade alla somrar där i barndomen då båda föräldrarna är därifrån. Så minnena är många och fina. 
 
Vi hade husvagnen bakom farfars lilla hus och där kände man att det var paradiset, det var skog, tyst och lugnt och mycket plas för barn  att springa och leka . Vi gjorde upp ett mål mot farfars vedbod och sköt frisparkar på varandra, min bror och jag. Kruxet var att vedbon stod precis framförett tätt stort buskage och vi sköt ibland bollen över vedbon och in i det snåriga buskaget. Eller som brorsan sa igår "DU sköt alltid bollebn över och JAG  fick alltid gå och hämta bollen" Låter iofs rättvist.
 
I hörnet av vedbon hade farfar utedasset, vilket inte var något problem på sommardagarna. Men innan läggdags så var det fan inget roligt att närma sig ett mörkt dass med stort buskage bakom där man inte visste vem som gömde sig. Och blåste det var det ännu värre. Och man vet ju att saker och ting gömmer sig oftare i buskage i mörker och när man är liten.
 
Vi fick ofta fika och det var bullar som var typiska för farfar och det var Trockadero, som vi bara drack där.
 
Trocadero Glas 0,33l 20-pack
 
Kvällarna var fantastiska. Då satt vi i farfars lilla hus, i köket och åt kvällsmat. Smörgåsar, alltid godare än de som fanns hemma, med pålägg som inte fans i Borås, såsom hackkorv och spickefläsk. 
 
Sedan satte brorsan och jag mig några meter längre fram i det lilla vardagsrummet och tittade på tv medans farfars och mor och fars lugna stämmor hördes bakom oss. 
 
Vi promenerade ibland iväg enbit på det dammiga grusvägarna på korta upptäcksfärder i sommarvärmen och  vi hade turen att veteransbilsrally många år passerade farfars hus så där stod vi och såg bilar ifrån 1932 passerade i maklig takt
 
Bildresultat för veteranbilar
 
Ibland var farbror och kusiner med i en av bilarna och stannade och tog en kort fika och man fick granska bilen ännu närmre.
 
Vi lämnade farafar ibland för att hälsa på just kusiner och även farmor och det var väldigt trevligt. Som alla känner när de är små så var detta somrar som aldrig tog slut och jag minns lyckan när vi var färdigpackade , vilket tog fööör lång tid och när vi äntligen fått på husvagnen och var på väg. Men jag minns också lyckan 4 veckor senare när vi äntligen var hemma igen. Så det var perfekt.
 
Sedan slutade vi ha husvagnen hos farfar för vi hyrde en stuga i närheten. Det fantastiska är att stugan var densamma som där mamma bodde när hon var liten. Mitt inne i skogen, inte ett annat hus i närheten. Det var fantastiska år där också.
 
Så det var dit vi åkte igår för att se hur allting såg ut såhär på lite avstånd 15-isch år senare, vi besökte också mormor och morfars grav, och farfars och sen farmors grav, åkte runt på de härliga grusvägarna där mamma cyklat runt som barn och var uppe vid våra två stugor vi haft och kollade läget lite på avstånd.
 
Det tog hela dagen, med rätt många stopp för att ta hand om min kropp. Dagen var fylld av minnen som plooppade upp och det var soligt och varmt och väldigt tyst och avkopplande miljöer.
 
Artistlistan 
  1. Lindsey Stirling (1,2,4,2,2) H
  2. Freddy Kalas (2,1,2,7,-)
  3. Sia (3,4,1,1,1) H
  4. Papa Roach (8,-,-,-,-) H
  5. Markus Krunegård (-,-,-,-,-) H
  6. Elin Överfjord (7,6,10,10,9) H
  7. Ida Redig (4,5,7,6,3) H
  8. Nira K (5,8,-,-,-) H
  9. Skylar Grey (9,-,-,-,-)
  10. Stone Sour (-,-,-,-,-) H
  11. Kleerup (-,-,-,-,-)
  12. Jasmine Thompson (10,10,6,4,4)
  13. Alan Walker,Iselin Solheim (6,9,11,11,10) H
  14. Fleur East (11,-,-,-,-) H
Låtlistan 
  1. Jovial – Freddy Kalas (1,1,2,14,-)
  2. Where Do We Go – Lindsey Stirling (2,2,-,-,-) H
  3. The Phoenix – Lindsey Stirling (5,-,-,-,-) H
  4. Unstoppable – Sia (6,3,1,1,1) H
  5. Crystallize – Lindsey Stirling (14,-,-,-,-) H
  6. Scars – Papa Roach (17,-,-,-,-) H
  7. Störst – Elin Överfjord (12,7,-,-,17) H
  8. Ingen kommer sörja när du dör – Ida Redig (3,4,3,4,2) H
  9. Brave Enough – Lindsey Stirling (9,14,-,-,-) H
  10. Du har fel – Nira K (7,9,-,-,-) H
  11. Gavi's Song – Lindsey Stirling (4,5,-,-,-) H
  12. På promenaden – Markus Krunegård (-,-,-,-,-) H
  13. Through Glass – Stone Sour (-,-,-,-,-) H
  14. Var är du min vän – Kleerup (-,-,-,-,-) 
  15. The Arena – Lindsey Stirling (-,-,16,2,5) H
  16. Korallreven & Vintergatan – Markus Krunegård (-,-,-,-,-) H
  17. Let Her Go – Jasmine Thompson (13,-,-,-,-) 
  18. Move Your Body – Sia (8,10,7,5,3) H
  19. Cheap Thrills – Sia (10,11,-,-,-) H
  20. Faded – Alan Walker,Iselin Solheim (11,12,-,-,-) H

Kommentera

Publiceras ej