Runt 15 år sedan skrev jag på jobbet "Månadens inlägg" som ett sätt att på folk på bra humör och det hände ofta att folk satt och skrattade högt åt dessa inlägg när jag gick i korridorerna utanför. Det var på den tiden jag orkade göra folk på bra humör. Det finns vissa som fortfarande tycker att jag gör det. Fröken J sa t ex i höstas ju:
 
"Det är så tråkigt att tänkaatt du inte är som vanligt, du ska ju vara på jobbet pch glädja alla"
 
Chefen sa, också i höstas:
 
"Det är ju din uppgift att göra folk glada"
 
I alla fall, för 5 år sedan var det en tid på jobbet av alltör många omorganisationer och allt förändrades hela tiden innan man ens hunnit med de förra omorganistionerna. Det var inte så populärt...
 
Jag  skrev om det, fast på mitt sätt. Jag tog med mig alla omorganistionerna hem till mig i min ensamma lägenhet så att det blev ännu dumare. Jag var orädd och skrev bl a att det var skit i ledningen och delae ut många pikar. Det blev så populärt i huset att jag hamnade i Västra regionens personaltidning med inläggen. Jag har lyckats att hitta dem:
 
Omorganisationen, del 1 
 

För att få en förändring till stånd hemma hos mig så bestämde den som bestämmer, dvs, jag, att jag skulle göra om lite.. Jag satte mig ner och hade några möten med de grupperna som jag hade uppfunnit en kväll när jag inte hade någon ishockey eller fotboll att titta på. Internetgruppen, kylskåpsgruppen och en tvärgrupp, badrumsstädargruppen bildades. Vi kom fram till ett antal olika förändringar. Vi måste dela in lägenheten i olika sektioner för att öka servicen för både mig och allmänheten. Toaletten flyttades därför in i tv-rummet och duschen i köket. Det blir mycket bärande och jag får bära hundhuvudet och inte vet jag om det är bärande i slutändan. Vet inte om det blir bättre men det är ju en förändring i alla fall.

Jag har fått göra om tvättstugan till kontor, ett frontoffice, där jag tar emot besök från allmänheten, som kompisar, Jehovas vittne och försäljare. För jag får inte ta emot besök i lägenheten. Alla besök ska tas emot i tvättstugan… vi tyckte att det blir för mycket spring annars! Förstår inte riktigt vad de kallar allt spring från lägenheten till tvättstugan, men det blir nog bra. De har säkert räknat ut det.

Eftersom jag nu helt plötsligt måste göra sånt jag inte har nån kunskap om, som att handla oftare, behöver jag en handlingsledare. Alla tänkbara handlingsledare har dock så mycket att göra att ingen egentligen har tid. Men det fixar sig nog. Jag lär mig att handla snabbare med hjälp av en plan - LOTS ”Lämna Oss Totalt Sömnlösa”.  Den planen lämnar oss sömnlösa för att ingen som har använt sig av den förstår vad den går ut på, eftersom vi alltid har gjort på det sättet. Fast vi har använt den utan att spendera tre timmar före med att skriva ner allt vi ska göra. Så jag får se hur det går. Min handlingsledare verkar trevlig i alla fall. Hon har gått en kriskurs i föregående syfte för att ta hand om situationer som kommer uppstå i arbetet med mig….

Själv ska jag ta ett lägenhetskörkort, det består av fem olika moduler.

 

  1. Tv-körkortet – man får lära sig lite om fjärrkontrollen, bra tv-mat, tv-programmens betydelse och storleken på soffan framför tv:n
  2. Spiskörkortet – vilka cd-plattor fungerar ej på spisen, vilken hand man inte får lägga på en varm platta, hur man lagar mat med hammare o spik, och ugnens betydelse i ett datasamhälle
  3. Telefonkörkortet – hur man inte svarar på ett oartigt sätt
  4. Sängkörkortet – det svåraste, hur man kommer upp på morgonen
  5. Städningskörkort – vilken knapp som man sätter på dammsugaren med och vilken apparat som är dammsugaren.

Jag har gjort ett schema, som jag alltid bär med mig. Där fyller jag i vilket rum jag har förflyttat mig till så att jag alltid vet var jag är. Blir jag osäker kan jag alltid titta på mitt schema. Känns bra.

Jag har två olika telefoner i två olika rum. Därför har jag gjort både en telefonslinga och satt upp mig själv i telefonjour.

På måndag och fredag mellan 17.00 - 22.08 svarar jag i sovrummet. Tisdag, ons, tors på natten i tv-rummet, på helger svarar jag när jag känner för det. Övrig tid får ingen ringa.

Slingan fungerar inte så bra än.. för oftast ringer folk fel, de ska till Kinna och Ulricehamn och vill inte alls prata med mig egentligen.

Jag har möten med mig själv ibland, för att få reda på vad jag håller på med egentligen och hur livet går. Det är ju inte alltid man får veta allting i den dator som jag annars mest pratar med. Det blir för socialt annars. Fast mötena är ganska bra. När min handlingsledare och jag har köpt wienerbröd är det extra festligt. Ibland delar min handlingsledare och jag upp oss i smågrupper och får ett större perspektiv på livet.

Jag har förtroendetid hemma. Det innebär att jag får gå och komma när jag vill, bara jag betalar hyran. Hade ett larm som gick på om jag kom hem full, efter 02.00 men det var ohållbart…det blev ett himla springandes på Securitas. Dessutom satt det en lapp på dörren med texten ”Förbjuden åtgärd” och det gick inte att göra nånting.

Jag har en timme obetald motion i veckan, där jag får utöva vad jag vill så länge jag är 5 st personer  på en lista. Det blir inte så ofta. Ibland kör jag den nya grenen skidskytteslalom. Skyttet sker vid de båda mellantiderna och vid målet.. Det går fort.. det går utför och publiken är inte alldeles säker.. kommande OS-gren.

Jag går ibland på Time out, där jag funderar på vad det egentligen är jag håller på med. Det är givande och ger mig mycket. Ska också gå en kurs i att gå på PU-samtal, dvs, hur jag sitter och pratar med mig själv utan att tröttna…

Jag har varit och fotograferat mig, för att jag vill ha ett kort i hallen så att jag vet att jag är jag när jag kommer hem så att ingen annan går in i lägenheten istället för mig. Det gick väldigt bra. Alla in min lägenhet, dvs jag, hade fått var sin tid mellan 09.13-18.04, för att allt skulle stämma. Jag lyckades klämma in mig vid 10.58, precis efter kursen ”hur man istället för att leva sitt liv gör saker ingen begriper”. Fotografen undrade om jag verkligen var så ful eller om jag gjorde mig till. Han var färdig 10.59 och det kändes bra att ha gjort nåt nyttigt den dagen.

Jag har en micro som piper en gång i halvtimme, den visar att det är dags för micropaus och några väl valda övningar för att man inte ska få träsmak i ändan av soffan, inte fastna med ändan i toan eller somna i duschen.

Jag kör med KTT hemma, kvalitet till min tjänst – funkar på allt utom matlagningen.

Efter en stressig kväll, natt och morgon i lägenheten med all förändring som gör mig mer snurrig än någon trodde var tänkbart så är det skönt att gå ut, stänga dörren och gå iväg till jobbet där ingenting förändras och allt är precis som det alltid har varit. Efter 8 timmars vila på jobbet bär det av hemåt igen för att flytta runt lite till, veta var man är, sitta i slingor och gå kurser.

Artistlistan

  1. Jasmine Thompson (1,1,1,1,1)
  2. Papa Roach (2,3,-,-,-)
  3. Orup (3,2,2,7,7)
  4. Edward Sharpe & The Magnetic Zeros (5,6,6,7,9)
  5. Britney Spears (8,8,8,16,16)
  6. Right Said Fred (4,4,3,2,5)
  7. JEM (6,5,5,3,3)
  8. Kelly Clarkson (11,13,10,11,9)
  9. Lars Winnerbäck (7,7,4,4,4)
  10. Metallica (-,-,-,-,-)
  11. Lady Gaga (9,9,7,5,2)
Låtlistan 
  1. Jasmine Thompson – All of Me (1,1,5,-,-)
  2. Jasmine Thompson – I Will Follow You Into The Dark (2,2,2,8,-)
  3. Papa Roach – Scars (12,-,-,-,-)
  4. Papa Roach – Won't Let Up (7,15,-,-,-)
  5. Edward Sharpe & The Magnetic Zeros – Home (3,5,4,3,3)
  6. Papa Roach – Fear Hate Love (5,9,-,-,-)
  7. Britney Spears – I Wanna Go (6,6,7,19,18)
  8. Papa Roach – Between Angels And Insects (17,20,-,-,-)
  9. Orup – Magiker (11,7,9,8,6)
  10. Orup – Tiden bara gick (9,12,18,-,-)
  11. Kelly Clarkson – Heartbeat Song (13,18,10,12,11)
  12. JEM – Wild Ones (4,3,1,2,2)
  13. Jasmine Thompson – Sun Goes Down - Acoustic (16,8,6,4,4)
  14. Lars Winnerbäck – En stannfågel ger sig av (10,10,8,5,5)
  15. Jasmine Thompson – Chandelier (-,-,-,--)
  16. Right Said Fred – You're My Mate (8,4,3,1,1)
  17. Orup – Säg inte hans namn (14,19,-,-,-)
  18. Lady Gaga – Bad Romance (18,-,17,14,17)
  19. Metallica – The Memory Remains - Explicit Version (-,-,-,-,-)
  20. Right Said Fred – Deeply Dippy (19,-,-,-,-)

Kommentera

Publiceras ej